Vrijdagmiddag lunch in Cyprus

18 juli 2015

Zoals ik jullie beloofd had zou ik nog meer vertellen over de lunch in Cyprus bij Veli. Ik ben samen met Timm en Claudia naar Veli toegegaan. Eten is in Cyprus heel erg belangrijk. En dat merkten we ook. Veli heeft ons zoveel eten gegeven, ik zat zo vol toen we weggingen.

Maar dat is niet het belangrijkste gedeelte van deze lunch. Toen we bij Veli aankwamen kwam ik erachter dat ik was vergeten Veli te vertellen over mijn allergie voor o.a. tomaten, paprika en mosterd. Ik liep zijn huis binnen en zei dit tegen Timm. Maar ik wist hoe belangrijk eten was in Cyprus. Het is daar erg onbeleefd als je het eten wat ze je voorschotelen niet opeet. Dit wilde ik daarom ook niet doen. Ik wilde geen eten afslaan en daardoor onbeleefd zijn. Dus heb ik tegen Timm gezegd dat ik alles zou eten dat Veli me voorschotelde. Ik vertrouwde op mijn lichaam en ik vertrouwde op God. God kon en kan mijn lichaam beschermen.

We zaten aan tafel en Veli bracht het eerste eten op tafel. En ja hoor, het was een salade met o.a. tomaten en groene paprika. Oeps! Ik had Timm en mezelf beloofd dat ik alles zou eten, maar dit eten zou geen goede uitwerking hebben op mijn lichaam. Veli liep de keuken weer in en Claudia, Timm en ik keken elkaar aan. Op dat moment hebben Claudia en Timm voor mij gebeden. Jezus zegt in de bijbel (Markus 16:18) dat mensen die in hem geloven o.a. dodelijk gif kunnen drinken en het ze niks zal doen. Dit hebben Claudia en Timm over mij gebeden, dat ik de salade kan eten en het me niks zal doen.

Ik heb ontzettend genoten van de salade. Eerst was het heel raar, om weer paprika en tomaat te kunnen eten, maar het was heerlijk. Daarnaast heeft Veli ons Fish and Chips te eten gegeven. We kwamen er later pas achter dat hij een eigen Fish and Chips restaurant heeft gehad toen hij in Engeland woonde. Je kan dus wel raden hoe goed het was.

Jullie willen nu natuurlijk weten wat het effect van deze salade op mijn lichaam was. Tijdens mijn verblijf in Cyprus voelde ik me vaak erg moe. Dat is een effect dat mijn allergie op mijn lichaam had. Daarnaast kreeg ik erg buikpijn van het eten van tomaten en paprika. De dag na deze lunch voelde mijn lichaam beter dan de paar weken daarvoor. Ik had zoveel energie. Ik was echt heel erg blij! Is het dan echt zo dat God mij genezen heeft? Ik ben de week daarna langzaamaan steeds meer met tomaat en parpika gaan eten. En ik bleef me goed voelen. Wat een wonder!

Pizza was iets wat ik heel erg had gemist. daar zit natuurlijk heel veel tomaat op. De dag dat ik had besloten dat ik alles weer zou eten gingen we naar een groep studenten. Daar zouden we ook eten. We kwamen daar aan, en je raadt het al: WW ATEN PIZZA :). Ymke blij.

En een dag later aten we weer bij andere mensen. We kwamen daar aan en je raadt het al: WEER PIZZA! Ik voelde me zo gezegend dat ik alles weer kon eten en dat ik dan ook gelijk 2 dagen achter elkaar kon eten wat ik best wel heb gemist.

Om het verhaal samen te vatten: God heeft mij genezen van mijn voedselallergie! Ik eet alles weer! Het is zo fijn om niet meer elke keer te hoeven na denken of je het wel kunt eten. Wauw! Ik voel me goed!