Outreachtime!

9 mei 2015 - Seamill, Verenigd Koninkrijk

Lieve vrienden en andere lezers,

Ik zal maar gelijk beginnen met het goede nieuw: morgenvroeg vertrek ik voor bijna 2 maanden op outreach! Om visaredenen van de mensen met wie we gaan werken kan ik niet op facebook vertellen waar ik heen ga. Maar als je wil weten waar ik heen ga kan je het altijd aan mijn ouders vragen, of me een mailtje sturen. Een ding kan ik wel vertellen, het is daar nu warmer dan 25 °C, WiehoeJ

Ik zal jullie maar weer even op de hoogte stellen van alle dingen die ik hier doe.  Ik vind het leuk om van allerlei mensen te horen dat ze mijn blog lezen. Dan doe ik het toch niet voor niets.

De afgelopen weken zijn heel erg goed voor mij geweest. Ik ben steeds meer over mijn toekomst aan het nadenken. Natuurlijk vind ik het heel leuk om hier te zijn en wil ik nog lang niet naar huis, maar ik heb ook heel veel zin om alles wat ik geleerd heb toe te passen thuis. Maar gelukkig heb ik toch nog 3 maanden om nog mee te leren.

De afgelopen maand heb ik heel veel geleerd dat me voorbereid om mijn outreach. Vooral de week over relaties was erg goed voor mij. We hebben geleerd dat we ‘powerful’ zijn. Ik kon niet een geschikte Nederlandse vertaling voor dit woord vinden, maar jullie zullen wel snappen wat ik ermee bedoel. Dat we powerful zijn houdt in dat we zelf verantwoordelijk zijn voor keuze’s. We maken elke keer zelf de keuze om iets te doen en zijn voor ons geluk niet afhankelijk van de keuze’s die andere mensen maken. Als voorbeeld werd hier gegeven dat wanneer je zegt dat je moe bent, dat dat komt door een keuze die je eerder gemaakt hebt. Je bent niet het slachtoffer van je vermoeidheid, maar je hebt zelf de keuze gemaakt om iets wel of niet te doen.Ook in een vriendschap is het heel belangrijk dat jij kiest voor de vriendschap en dat je voor je keuze niet afhankelijk bent van de keuze’s die je vriend(in) maakt.

Voor mij was het heel erg goed om te zien dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de keuze’s die ik maak. Ik kan zelf mijn eigen keuze’s maken. Ik doe de dingen omdat ik ervoor kies. Dit geeft een machtig gevoel en ook een gevoel van vrijheid. En een gevoel van vrijheid is altijd goed. Zelfs het schrijven van deze blog is mijn eigen keuze. Dus ik kies ervoor om er tijd voor te nemen.

Daarnaast merk ik dat mijn angst om iets geks te doen en gek gevonden te worden totaal is verdwenen. Ik was afgelopen zaterdag in Glasgow om de laatste dingen voor outreacht te kopen. Ik ging er heen met o.a. Alex en Claudia. Maar na een tijdje wilde ik graag even alleen zijn. Ik ben de laatste tijd niet vaak alleen geweest, dus dat had ik nu even nodig. Ik ging ergens koffie drinken. Dat was aan het begin een beetje erg akward, om daar in mijn eentje te zitten. Maar na een tijdje kwam ik echt tot rust en voelde ik me zo goed. Na mijn heerlijke koffie met taartje ben ik door de stad gaan lopen voor de winkels. Ik voelde me zo ontzettend goed. Ik was vrolijk, ontspannen en genoot van alles om me heen. Ik merkte ook dat ik zomaar met mensen op straat ging praten en daar onzettend van genoot. Daar ben ik echt heel erg blij mee. Ik vond het altijd lastig en spannend om nieuwe mensen te leren kennen en een gesprek met hen te beginnen. Sinds vorige week zaterdag heb ik dat niet meer, JeehJ Ik denk dat  jullie me bijna niet meer herkennen als ik terug ben.

De afgelopen paar weekenden heb ik veel bezoek gehad. JeehJ Iedereen hier in Schotland was heel erg verbaasd dat ik vrienden had in Nederland. Het weekend na mijn outreach kwam de leukste man ter wereld, oftewel Ruben langs hier in Schotland. Het weekend daarna kwamen Joline en Babet langs en afgelopen weekend waren mijn ouders hier, samen met Marten, mijn kleine, maar toch hele grote broer. Wat heb ik genoten van de al de bezoeken hier.

Het is zo fijn om de mensen uit Nederland mijn leven hier te laten zien. Natuurlijk is het ook heel fijn om deze mensen weer te spreken en knuffelen. Stiekem mis ik mijn leven en de mensen thuis wel een beetje. Helemaal toen mijn ouders weer weg gingen. Toen was het voor een tijdje gedaan met het bezoek van thuis. Ik liep net over de gang hier en het is raar om te bedenken dat ik hier nu bijna 2 maanden niet meer ben. Net nu de mensen van thuis mijn leven hier hebben gezien gaat mijn leven weer veranderen.

Maar ik heb zoveel zin in een nieuwe verandering in mijn leven. Het is zo vet om weer naar een ander land te gaan. Ik heb er ook zin in om met de hele groep ergens heen te gaan. Nog meer naar elkaar te groeien en samen vette dingen mee te maken!

Ik heb mijn telefoon mee op outreach, dus ik ben bereikbaar via Whatsapp, mail en Skype. Ik weet niet hoeveel tijd ik daar heb, maar ik zal zeker tijd voor je nemen om je wat terug te sturen.

Een hele goede tijd mensen!